loading...
قرار گاه جهاد فرهنگی سبحان
روابط عمومی بازدید : 4 دوشنبه 19 خرداد 1393 نظرات (0)
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
— نقش پوشش و لباس در تهاجم فرهنگی , بیداری اسلامی—
فاجعه پوشش در ایران و نقش حکومت و نظام
جمع آوری:
محمد فامیل دبیری, Milad Dabiriآیا فرهنگ ایران در حال تغییر است؟
بی حجاب شوید تا زیباتر دیده شوید ؟؟؟
آیا روز قیامت از انسان‌ها در باره لباس و پوشش سوالی می‌شود؟
آیا پدیده لباس و پوشش امروزه انحراف است یا نه؟؟؟
ظاهر و لباس برای قضاوت دیگران به کار می رود؟
مردم را می توان از ظاهر و لباس مورد بررسی قرار داد؟؟؟
مسؤلین و دولت مندان و حاکمان در ظاهر و لباس مردم نقش دارند؟
آیا دین و اسلام را باید با نحوه مدیریت کشور بسنجیم ؟؟؟
آیا بی کفایتی یا بر خورد بد فرد یا افراد دلیلی برای ایستادن مقابل خدا و قوانینش است؟
و یا اینکه جواب عمل بد انسانها را با سرپیچی به آفریدگار خود دهیم 
*** اسلام ملاک است یا مسلمان ؟؟؟

 

تمام کائنات وهستیِ موجودات جلوه‌ای از نفحات خداوندی است، خداوندی که زیباست و زیبایی را دوست دارد، وسیر تکامل تمام هستی به سوی زیبایی است.

برای پدیده حجاب باید به این سوالات جواب روشن، دقیق و عینی داد. سوالاتی از قبیل:
علت ایجاد این پدیده , آیا این پدیده انحراف است یا نه باید دید که چرا بعضی افراد آن را می پسندند؟ چرا نباید این روش را بپسندند؟ تفاوت این افراد با کسانی که خود حجاب اختیاری دارند چیست؟ چگونه این شکاف را می شود پر کرد؟ آیا فرهنگ بر اساس منافع دریافتی و ذهنی افراد شکل می گیرد. چرا این افراد از این روش احساس نفع می کنند؟ نفع از نظر این افراد چیست و با افراد باحجاب چه تفاوتی دارد؟ شکاف نفع و فایده و ادراک از آن چگونه ایجاد شده و چگونه پر می شود؟
زمانی می گفتند بدحجاب ها زیبایی‌های خود را به رخ رهگذران می کشند اما آیا واقعاً بدحجاب های امروزی زیبا هستند یا ترسناک؟
————————————————————–
محشور شدن(مبعوث شدن) انسانها در عالم قیامت بر اساس پوششی است به نام تقوا .
رسول خدا(ص) فرمودند: همه مردم (غیر اهل تقوا) در روز قیامت،برهنه محشور میشوند و خدای تعالی ده گروه از امت من را در روز قیامت از صفوف مسلمانان جدا می کند و قیافه هایشان را تغییر می دهند. این ده گروه عبارتند از::
. سخن چینان (که به شکل میمون در می آین۱
. حرام خواران (که به شکل خوک در می آیند۲
. ربا خواران (وارنه وارد محشر میشوند۳
. حاکمان جور (کور به عرصه محشر می آیند۴
. افراد خودخواه و خود پسند (گنگ و کر محشور میشوند۵
. عالمان بی عمل (زبانشان را می جوند و چرک از دهانشان بیرون می آید ۶
آزار دهندگان همسایه (با دست و پای بریده وارد میشوند. ۷
آنهایی که دوبهم زنی کرده اند (به شاخه ای از آتش آویزان می شوند.۸
۹ شهوت پیشگان و کسانی که خمس و زکات خود را نمی پردازند (با بویی بد تر از مردار وارد محشر میشوند.
تکبر کنندگان (لباسهای آتشین بر آنها می پوشانند.۱۰

پروردگار متعال می فرماید،انبیاء برای انسان لباس آورده اند و این لباس تقواست که انسانها را از شر گناه ایمن می کند و در قیامت تنها صاحبان تقوا ملبسند و ما بقی از شرم عریانی سر به زیر دارن
امّا آیا عریان بودن به معنی دست خالی بودن از اعمال صالح است یا برهنه بودن ظاهری؟ از توجّه به آیات و روایات به نظر می رسد که هر دوی آنها مطرح است
خدا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند به بهشت هایی که در آن نهرها جاری است داخل می سازد. در آنجا به دستبندهایی از طلا و مروارید آراسته شوند و لباسشان از حریر است. حج/۲۳
از این آیه استفاده می شود که اهل بهشت دارای لباس هستند.
از پیامبر (ص) نقل شده که حضرت در شب معراج مشاهده کردند که بر روی دری نوشته شده: هر کس می خواهد در روز قیامت برهنه نباشد، پس برهنگان را بپوشاند و هر کس می خواهد در روز قیامت تشنه نباشد، پس تشنه گان را سیراب نماید. وهر کس که می خواهداز گرسنگی روز قیامت در امان باشد پی گرسنگان را سیرکند
در این حیث شریف آورده که اگر می خواهی عریان نباشی، برهنگان را بپوشان پس معلوم می شود که عده ای در قیامت عریانند وعده ای به خاطر اعمالی چون کمک به فقراء و تهیه وسایل زندگانی و پوشاک برای آنها،از درد برهنگی در امانند.
حال وقتی پوشاندن دیگران بیان شده خود ما نباید پوشیده باشیم؟
در حقیقت پوشاندن برهنگان عملی است که روز قیامت به صورت لباسی بر تن پوشاننده پوشانده خواهد شد. چه آنکه تن دیگران را پوشانده و چه آنکه عیب دیگران را پوشانده و آبروی افراد را حفظ نموده است. پس هر که دیگری بپوشاند خودش نیز پوشانده خواهد شد 
حاصل کلام آنکه اهل بهشت لباس خواهند داشت و اهل جهنّم عریان خواهند بود. چرا که لباس اخروی در حقیقت ظهور تقوای دنیوی است. پس آنکه تقوا نداشته و عیب مردمان را نپوشانده و زشتی های خود را ابراز داشته و از انجام امور قبیح در منظر مردمان ابایی نداشته روز قیامت نیز همین عمل او به صورت عریانی ظهور خواهد کرد.

درقرآن کریم ازانواع واقسام لباس نام‌برده شده است که هرکدام ویژگی وخصوصّیت خاصّ خود را دارند.برخی از آنها مربوط به ظاهر انسان وبرخی دیگر مربوط به باطن وی می‌باشد.انسان به تناسب وجودش که دارای دو بعد مادّی ومعنوی است،درلباس وپوشش نیز ازاین قاعده مستثنی نمی‌باشد،اولین لباسش، لباس وپوشش ظاهری یامادّی است که برای زینت‌دادن ظاهرو پوشش بدن وحفظ عیوبش مورداستفاده قرارمی‌گیرد.انسانی که عاری ازلباس ظاهراست،منظری کریه وناپسند داردومردم او را بخاطر عریان‌بودنش مجنون یا انسانی به تمام معنی« بی‌خرد»محسوب می‌کنند.لذا انسان نسبت به پوشش ظاهری خودحسّاس است ودراین مورداحساس مسئولیت می‌کند، بدین منظوربه انواع فعالیّت‌های مادّی دست می‌زند تا با پوشاندن خودو آرایش آن با محصولات تولیدشده ازموادطبیعی ومصنوعی خود را ازاتّهام دیوانگی وبی‌خردی مبّرا سازد

استفاده از لباس ظاهری و زینت

الف- استفاده صحیح واصولی ازنعمت لباس و زینت،
ب- استفاده غیر صحیح از لباس،
ج-معانی زینت در قرآن
د- نقش لباس و زینت در اجتماع بشری

الف) استفاده‌ی صحیح واصولی ازنعمت لباس وزینت: 
خداوند زینت و لباسی را به عنوان نعمت معرفی می‌کند که پلکان ترقی و تعالی برای رسیدن و به دست آوردن لباس تقوا باشد.
قرآن کریم دراین رابطه می‌فرماید: ای فرزندان آدم، هنگام ورود به مسجد زینت خودتان راهمراه خود بردارید و بخورید و بیاشامید واسراف نکنید، خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.بگوچه کسی زینت خدا را و روزیهای پاک را که برای بندگانش بیرون آورده،حرام کرده است،بگواینها،ازآن کسانی هستند که در زندگی دنیوی ایمان آوردند و روز قیامت این (زینت و نعمت) از آن مومنین است،ما اینچنین نشانه‌ها رابرای گروه دانایان شرح می‌دهیم.در این جا ،خداوند ازپوشش تن و سایر مواهب زندگی وچگونگی استفاده‌ی صحیح سخن می‌گوید. لباس ظاهر،نعمتی است ازسوی پروردگار که بدان وسیله عورت پوشانده می‌شود وکرامتی ازسوی خداوند است که به یاری آن فرزند آدم راگرامی‌ داشته بصورتی که هیچ موجودی را اینچنین گرامی نداشته است. و برای مؤمنان وسیله‌ای است برای انجام واجبات که خداوند واجب نموده است و بهترین لباس تو، لباسی است که تورا ازخدای متعال باز ندارد بلکه تو را به سپاسگزاری از خدا و یاد وپیروی از او نزدیک سازد.

ب) استفاده غیرصحیح ازلباس:

*** این نعمت نیز همانند سایر نعمات الهی گاهی مورد سوء استفاده قرارمی گیرد وازمسیر اصلی کارکرد خودخارج می‌گردد.

دشمن انسان(شیطان)در این مورد آرام نمی‌گیرد، زیرا می‌داند استفاده‌ی صحیح ازلباس،آثارو برکات فراوانی داردکه با برنامه‌های شیطانی سازگار نیست.زمانی که انسان ازنعمت لباس بطور صحیح استفاده نکند و راه افراط و تفریط را در‌پیش‌گیرد، خودگویی شیطانی مجسّم است.شیطان وقتی که نتوانست لباس کرامت خدایی را ازتن انسان بیرون کند از راه دیگری وارد شدو انسان را به اسراف و تبذیر درامر لباس وادار نمود. یکی ازصفات بارز شیطانی خود برتربینی و فخرفروشی به دیگران است همیـن نقص موجب دوری از رحمت خدا و هبوط وی ازبهشت گشت. وبا استفاده ازهمین ابزارسعی میکند انسان را از مسیر قرب الهی بازدارد.
پیامبر(ص) می‌فرماید: هرکس لباسی بپوشد که بدان تفاخر کند، خداوند از گدازه‌ی جهنم به وسیله‌ی همین لباس به او می‌چشاند، او همنشین قارون می‌شود زیرا اولین کسیکه تفاخرکرد قارون بود و خداوند او و خانه‌اش را در زمین فرو برد وهرکس تفاخر کند باخداوند درجبروتش نزاع کرده است

ج) معانی زینت درقرآن:
آیه۳۲ سوره اعراف برزینت خارجی حمل شده است «اخراج زینت» دراین آیه‌ استعاره‌ی تخییلیه است وکنایه از اظهار آن می‌باشد. خداوند سبحان با الهام وهدایت انسان از راه فطرت او را به سوی انواع زینت‌های موردپسند جامعه سوق داده است، تا باعث جذب دلها به سوی وی شود و نفرت مردم را از او دور سازد. درحقیقت لباس و زینت مایه‌ی ایجاد ارتباط و مقدمه‌ی تشکیل جوامع می‌باشند.

د) نقش لباس و زینت دراجتماع بشری:

زینت درتداوم زندگی اجتماعی بشرنقش مهمی را ایفا می‌کند وجزء اصول اساسی ترّقی و تنزّل جامعه می‌باشد، زیرا زینت معیار و مقیاس ترّقی و تنزّل جامعه را نشان می‌دهد و یک شاخص مهم در این مورد است .وجود«زینت»نشان دهنده‌ی رشد جامعه و زندگی اجتماعی بشر است و نبود آن نابودی ومتلاشی‌ شدن جامعه را پدید می‌آورد، زیرا نابودی جامعه چیزی جز از بین رفتن حسن و قبح و حبّ و اراده وامثال آن نیست.
نکته‌ی دومی که مایه‌ی تداوم وبقای جامعه است«الطیبات من الرزق»است: اصل طیب آن چیزی است که مصرف آن جایز باشد. این طیب بودن صرفاً مختص غذاهای گوناگون نیست، بلکه شامل تمام مواردی است که انسان درادامه زندگی ازآنها کمک می‌گیرد مانند مسکن، لباس وهمسر.
سومین مرحله درتشکیل وتداوم جوامع بعداز زینت و رزق،تشکیل یک اجتماع به نام «خانواده» است که کوچکترین واحد جامعه محسوب می‌شود. همسرگزینی اولین قدم درتشکیل جامعه واجتماع است.اجتماعی که زن ومرد هردو برای هم بسان لباس هستند , گزینش همسروتشکیل خانواده نیز مصداقی از رزق طیب به شمار می‌آیند 
.چه خصوصیتی درلباس است که زن و مرد بدان تشبیه شده‌اند؟ لباس پوشید , یعنی بوسیله‌ی لباس خودرا پنهان کرد و لباس وضع شده است برای هرآنچه که ازانسان عیبی را می‌پوشاند و همسربرای همسرش لباس نامیده شده است چون از روی آوردن به کارهای ناپسند، او را بازمی‌دارد. همانگونه که لباس سراسرجسم انسان را فرا می‌گیرد و می‌پوشاند، زن ومرد نیزیکدیگر را می‌پوشانند و کمبودهای یکدیگر راجبران می‌نمایند، لباس عیوب انسان را می‌پوشاند، زن ومرد هم عیوب و کاستی‌های یکدیگر را می‌پوشانند.

*** حجاب در اسلام

اسلام دینی بزرگ و همه جانبه است و برای تمام مسائل فردی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و … برنامه دارد و احکامی را وضع کرده است. یکی از احکام و دستورات اسلام در حوزه فردی و اجتماعی و فرهنگی ، احکام پوشش و حجاب زنان و مردان است.
پوشش از دیر باز و حتی در زمان انسان های نخستین نیز برای انسان ها دقدقه و یک نیاز بوده است و انسان همواره درصدد استفاده از پوششی مناسب برای خود بوده است.
برخی پوشش ها برای محفوظ ماندن از گرما و سرما است , برخی برای محافظت بدن است , برخی برای پوشاندن اعضای بدن است و… 
پوششی که در ادیان و مذاهب و در کتاب اسمانی ما قرآن امده است ، نوعی از پوشش است برای حفظ کرامت انسانی ، حفظ صفات انسانی و مصون ماندن از هوا و هوس و … و به طور کلی یک پوشش برای سعادت زندگی فردی و اجتماعی است ، پوششی که در عین داشتن خصوصیات مورد نیاز یک پوشش ، پوششی تعالی بخش و کامل باشد.
هدف اسلام از بیان نوع پوشش زنان و مردان ، ارائه یک پوشش مناسب برای سعادت دنیوی و اخروی است.

با کمی تامل و دقت به این نتیجه خواهید رسید که احکامی از اسلام که جنبه فردی و اعتقادی دارد و ماهیت و فلسفه ان بر ایمان و اعتقادت فردی است و اساس اثر بخشی ان بر خود سازی است ، با اجبار تحقق نخواهد یافت و تنها راه تحقق واقعی این احکام ، انسان سازی بر اساس معرفت و شناخت است.
شناخت واقعی فردی, خانوادگی, فرهنگی و اجتماعی.

*** تاریخچه پوشش در ایران

بدون تردید جهان بینى و انسان شناسى هر فرهنگ و مکتب، نقش اساسى و مهمّى در انتخاب نوع و کیفیت پوشش دارد.
تاریخچه پوشش در ایران نیز پیوندی عمیق با حجاب، به معنای پوشش کامل و زیبایی شناسی و زیبایی دوستی دارد.
سرزمین ایران سرآمد زیبایی ها و ظرافتهاست، مردم ما حامل فرهنگی عمیق و ریشه دار، با آمیزه ای از دین و فرهنگ و تاریخ هستند. تاریخی که در اقصا نقاط عالم ریشه دوانده است. هر اندازه فرهنگ و هنر یک سرزمین با بنیانهای اعتقادی و فکری و دیرپای ملتی مرتبط باشد، برعمق عظمت حس زیبایی شناختی مردم آن سرزمین تاثیر می گذارد.
جایگاه فرهنگی پوشش در میان زنان نجیب ایران زمین به گونه ای بوده است که در دوران سلطه کامل شاهان، هنگامی که خشایارشاه به ملکه «وشی» دستور داد که بدون پوشش به بزم بیاید تا حاضران زیبایی او را بنگرند، وی امتناع کرد و برای این سرپیچی، به حکم دادوران، عنوان «ملکه ایران» را از دست داد.
قبل ازاسلام در ایران از نوعی پوشش مشابه چادر امروزی استفاده می شده. 
پوشش در هر جامعه ای گرفته شده از مجموعه رفتارها و منش های رایج همان جامعه است که اگر در جامعه الگوهایی برای پوشش مطرح شده و مقبولیت قومی پیدا کند، می توان آن را فرهنگ و پوشش آن جامعه دانست. در ایران باستان، چادر قبل از حضور دین مبین اسلام بعنوان مقوله ای «ملی» مطرح بوده است و پس از اسلام نیز از آنجا که مبانی فقهی و احکام اسلامی بر پایه فطرت و ارزش های والای بشری بنا نهاده شده است با مهر تایید زدن بر حجاب ایرانی موجب تقویت و اعتلای فرهنگ حجاب که اکنون مترادف با پوشش اسلامی است، شده است.
مقام معظم رهبری با اشاره به ایرانی بودن حجاب می فرمایند: «زنان ما چادر را انتخاب کرده اند… زنان ما می خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند و چادر «لباس ملی» ماست. چادر بیش از آنکه یک حجاب اسلامی باشد، یک حجاب ایرانی است! مال مردم ما و لباس ملی ماست.

پوشاک نیز همچون دیگر اجزای فرهنگ در سیر تحولات تاریخ، دچار تهاجمات شدیدی شده است و همچون روابط فرهنگی سیاسی دستخوش تغییراتی شده است. تلفیق پوشاک مسلمانان اسپانیا با شکل پوشاک مسیحیان در این کشور، از نمونه های قابل ذکر است.
دشمنان اسلام و دشمنان بشریت که همانا بشر مخلوق خداست, شیطان برای نابودی انسان و گمراه کردن این مخلوق پروردگار دست به هر کاری میزند و از هر نیرنگی استفاده میکند. لباس و پوشاک یکی از آن راه هاست.
لباس انسان نمایانگر فرهنگ , شخصیت , خانواده , طرز فکر و ایده , دین و مذهب و اجتماعی است که فرد در آن متولد شده و رشد کرده است.

*** چرا لباس ما ابزاری برای تهاجم فرهنگی شد؟ چرا دختران و پسران مسلمان وطن من (ایــــران) پیاده نظام ارتش شیطان شده اند؛
این فکر غلط درچند سال اخیر رواج یافت که برای مبارزه با مشکلات درون جامعه با ناهنجاری و سنت شکنی به مقابله با مشکلات کشور بپردازند. برای مبارزه با گرانی , کمبود مواد مصرفی , بر خورد غلط برخی افراد ناشایست و عدم اجرای درست احکام دین, امر به معروف و نهی از منکر, و در خیلی از موارد اجرای دستورات غلط به اسم اسلام از اشخاص به ظاهر مسلمانان و یا رعایت نکردن قوانین توسط مجریان یا مبلغان دین… افراد جامعه وطنم ایران دست به ناهنجاری های دینی و اجتماعی زدند. 
اسلام را با افراد به ظاهر مسلمان و یا اندک سؤ استفاده کنان دین مقایسه کردند و خدا و اسلام و دستورات حق خداوند را در انسان جایزالخطا جستجو کردند.
پس عقل و تدبیر کجاست؟ 
آیا برای اینکه توان مقابله و پاسخگویی به فردی یا افرادی را نداریم باید با پروردگار خود لج و یا از دستورات او سرپیچی کنیم و اسلام, دین خدا را ناقص بدانیم؟ 
در قیامت و در محضر آفریدگار از بنده سوال خواهد شد که چرا گناه کردی و بنده در جواب خواهد گفت : شیطان گولم زد , شیطان هم که قسم خورده ی اغفال و نابودی انسان است خواهد گفت که من فقط گفتم این کارو بکن و تو کردی و به معبودت گوش ندادی.
هموطنان , مسلمانان و ای انسانها که روح خدا در ما دمیده شده حکومت؛ دولت؛ نظام؛ شرایط اقتصادی و … هیچ کدام دلیل بر فراموشی و روی برگرداندن از آفریدگارمان و دستوراتش نمیشود. 
اگر امروز برخی از مسؤلین و مجریان دولت یا حاکمان جوامع اسلامی با بی توجهی به مسائل امروز جوانان ، احکام ناب اسلامی را با بی فکری و لجاجت و ساده لوحانه با زور و اجبار ، به ظاهر پیاده می کنند ، اگر امروز جوان شیعه و جوانان اسلامی به سادگی از احکام ناب اسلامی می گذرند ، اگر امروز در پی آزاد شدن از قید و بند حجاب هستند ، اگر امروز باید حدود حجاب با زور و اجبار تعیین شود ، اگر زنان و دختران امروز الگویی امروزی ندارند ، اگر زنان و دختران بین حکم اسلام و مسائل امروز منافات می بینند ، اگر امروز به زور نیروی نظامی حد و حدود پوشش و حجاب کنترل می شود ، اگر امروز مادر و دختر با دو پوشش و حجاب متفاوت و متناقض در اجتماع ظاهر می شوند ، بدانید که از اسلام و حقیقت اسلام و از خـــــــداوند دور شده اند و بی شک یکی از عوامل ان اصرار بر اجرای احکام اعتقادی و معرفتی با زور و اجبار به روش غلط است. برای اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر بهترین راه , راه اجرای صحیح و کامل آن توسط مجری و با روی باز و مهربان است . اسلام دین صلح و دوستی تمامی راه ها و روش های اجرای احکام را آموزش داده و برای مثال میتوان به نحوه آموزش وضو توسط امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به پیرمردی اشاره کرد.
ضرب المثل لقمان هم در این راستا مورد استفاده قرار میگیرد , که اگر آنان بدند تو بیاموز و خوب باش. 
لباس و پوشش ما به عنوان ایـــرانی , هموطن , مسلمان , آریـــایی به هم دیگر مربوط میشود , چون به تک تک ما دنیا به دید ایــــرانی مینگرد و ایران, جمهوری اسلامی است. برخورد و رفتار ما در داخل کشور تاثیر مستقیم به هموطنانمان در سایر نقاط دنیا دارد. 
خواهر , برادر , هموطن و ای ایرانی پوشش و لباس ما بیانگرهویت و اصالت ماست فرهنگ هزاران ساله خود را با مد چند روزه و با تهاجم فرهنگی برنامه ریزی شده تعویض نکنیم .
نرود میخ آهنین در سنگ
و من الله التوفیق

 

 

 

 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    از دیشب تا الان چقدر به فکر امام زمان بودی؟
    از دیشب تا الان چقدر به فکر امام زمان بودی؟
    از دیشب تا الان چقدر به فکر امام زمان بودی؟
    از دیشب تا الان چقدر به فکر امام زمان بودی؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 6
  • بازدید سال : 28
  • بازدید کلی : 684